Menu

« »

Kehon tasapainon tärkeys

Kehon tasapainon tärkeys

Kehon tasapaino ja kokonaisvaltainen hyväolo


Ihmisen keho on uskomattoman upeasti rakentuva kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jossa keho eri järjestelmin hakee tasapainoaan. Kokonaiskuvan ymmärtäminen auttaa meitä valinnoissamme, kun etsimme hyvääoloa ja halajamme kauneutta.
Voimme itse vaikuttaa kehon oikeanlaiseen toimintaan päivittäisillä valinnoilla esim. veden juomisella, terveellisellä ruokavaliolla, liikkumisella ja riittävällä levolla. Lisäksi on tärkeä kuunnella kehon viestejä. Esimerkiksi toistuva kipu viestii usein jostain epätasapainosta, ja tämän mahdollisen syyn etsiminen - pelkän oireen hiljentämisen sijaan, on suurta viisautta.

Seuraavassa hyvin pelkistetysti esitettyjen kehon ”hyvänolon järjestelmien” toimintaa on helppo avustaa omilla valinnoilla:

1. Hyvin toimiva verenkierto
Veri kuljettaa kehon jokaiselle solulle ravinteita ja hormoneja sekä keuhkoista happea. Paluumatkallaan se kuljettaa hiilidioksidia keuhkoihin, kuonaa munuaisiin. Verenkierron tehtävänä on huolehtia ruumiinlämmön säätelystä sekä happoemäs-, neste- ja elektrolyyttitasapainosta yhdessä keuhkojen, munuaisten kanssa. Veri osallistuu myös immuunijärjestelmään; puolustaen kehoa patogeeneiltä ja vierasaineilta.
Liiku tarpeeksi ja kiinnitä huomio hengitykseesi - ja kehosi kiittää. Hyvin toimiva verenkierto takaa iholle hapen ja ravinnon saannin – ja on näin osa upean ihon salaisuutta!

2. Aktiivinen aineenvaihdunta
Aineenvaihdunta mittaa sitä, miten hyvin ravinto muuttuu soluissamme energiaksi. Keho on viisas alkemisti; se pilkkoo ravinnon pienemmiksi osasiksi, pyrkii poistamaan ylimääräiset, keholle tarpeettomat osat ja hyödyntää tarpeelliset uudelleen yhdistellen. Aineenvaihdunnan voi ajatella alkavan ruuansulatuksen alettua syljen entsyymien vaikutuksesta jo suussa. Ja päätyvän maksan ja munuaisten kautta solutasolle solun energiatuotantoon. Kun loppu aineesta poistuu kehosta esim. hien mukana tai isompana/pienempänä vessahätänä, on koko aineenvaihdunnan sykli käyty läpi.
Aineenvaihduntaa säätelevät monet aktivaattorit kuten kasvutekijät, hormonit, vitamiinit ja hivenaineet.
Valitsemalla suuhusi ravintorikasta ruokaa – kehollasikin on käytössään ”paremmat eväät” toimia ja uusiutua. Mitä paremmin kehosi pystyy kaiken tarpeellisen hyödyntämään ja tarpeettoman poistamaan – sitä pirteämmäksi ja energisemmäksi Sinä tunnet itsesi.

3. Estymätön lymfakierto
Immuunijärjestelmä, ja siihen liittyvä imusuonisto, on tärkein mikrobilta suojaava järjestelmä kehossa.
Immuunijärjestelmä myös poistaa vaurioituneita ja kuolleita soluja sekä torjuu ja poistaa syöpäsoluja. Immuunipuolustuksen voi jakaa synnynnäiseen sekä hankinnaiseen immuunipuolustukseen. (allergiat)
Lymfaneste on veren ohella toinen tärkeä aineiden kuljettaja. Se kuljettaa mm. vierasaineita ja proteiineja. Elimistön hiusverisuonten seinämien läpi virtaa yli 4 kertaa enemmän nestettä kuin takaisin vereen. Imusuonisto kerää tämän nesteen ja palauttaa sen laskimoverenkiertoon, tätä sanotaan lymfakierroksi.
Lymfajärjestelmääsi voit tukea riittävällä veden juomisella. Jos lymfakierto tökkii – näkyy se turvotuksena paikallisesti tai koko kehossa. Lymfakierron tehostuminen puolestaan vaikuttaa autonomiseen hermostoon eli se tuo helpotusta mm. unettomuuteen, stressiin.

4. Tasapainoinen autonominen hermosto
Autonominen eli tahdosta riippumaton hermosto säätelee sydänlihaksen ja sileän lihaksiston toimintaa
ja vaikuttaa umpieritysrauhasten eritykseen. Se säätelee mm sydämen sykettä, hengitystä,
ruoansulatuselinten toimintaa ja hikoilua.
Autonomisen hermoston toiminta jaetaan edelleen sympaattisiin ja parasympaattisiin toimintoihin. Karrikoiden voidaan sanoa, että sympaattisen hermoston toiminnot ovat kehon energiavarastoja kuluttavia, kun taas parasympaattisen hermoston toiminta auttaa elimistöä palautumaan.
Kiinnitä huomiota työn ja levon suhteeseen arjessasi! Ylikierroksilla käyvän stressaantuneen henkilön keho ei voi hyvin – se suorastaan huutaa tasapainoa: lepoa ja rentoutumista!
Jokainen näistä neljästä tässä esitetystä kehon ”hyvänolon järjestelmästä” on kytköksissä toisiinsa ja moniin muihin kehon järjestelmiin. Jos jonkun osa-alueen toiminta häiriintyy, vaikuttaa se myös toiseen. Onneksi myös toisinpäin: kun jonkin osa-alueen tila paranee - heijastuu se usein helpotuksena myös toiselle osa-alueelle.
Jo pienin valinnoin ja muutoksin arjessa on Sinunkin mahdollisuus saada lisää tasapainoa ja hyvää oloa koko keholle!

Vesi kehossa
Ihmisestä on vettä noin 2/3 riippuen esim. kehon rasvaprosentista. Vesi on erinomainen liuotin, veteen liuenneet aineet osallistuvat elämää ylläpitäviin biokemiallisiin reaktioihin. Vesi kuljettaa ravintoaineita soluihin ja kuona-aineita pois (veren plasmastkevyetkurkuta 90% on vettä).
Vesi
- on kaikkien solujen ja kudosten nesteiden olennainen osa
- mahdollistaa ravintoaineiden imeytymisen
- kuljettaa ravinnon ja hapen soluihin
- kuljettaa kuona-aineet soluista pois
- osallistuu lihasenergian synnyttämiseen
- sopiva määrä pitää munuaiset kunnossa, ehkäisee munuaisten ja virtsarakon tulehduksia
- pitää solu- ja limakalvot pehmeinä ja kosteina
- voitelee niveliä
- säätelee elimistön lämpötilaa jakamalla aineenvaihdunnassa vapautuvan lämmön tasaisesti ja tasaamalla lämpöä mm. hikoilun avulla
- ulkoisesti käytettynä (esim. kylvyt) rauhoittaa hermostoa, lieventää kipua
Vinkki kuivalle iholle: Hyvien kosteutta ihoon sitovien, suojaavien ja ravitsevien hoitotuotteiden lisäksi kiinnitä huomioisi veden juomiseen ja hyvien rasvojen saamiseen sisäisesti. Tärkeä osa ihon kosteutusta tulee aina sisältä päin, hoitotuotteen tarkoitus on sitoa se ihoon ja estää sen haihtuminen kuivaan lämmitysilmaan tai pakkasilmaan!

Kehon puhdistuminen

Kehon ylihappamuus on tänä päivänä todella yleistä, sillä länsimaalaiset elintavat esim. runsasmääräinen, mutta ravintoköyhä ruoka ja kiireinen elämäntyyli happamoittavat elimistöä helposti
Kehon omat puskurijärjestelmät pyrkivät neutraloimaan kehon sekä happamia että emäksisiä kuona-aineita että poistamaan vierasaineita. Puhdistumiseen osallistuvat ruuansulatuselimet, maksa ja suolisto, munuaiset ja keuhkot. Myös ihon, ihmisen suurimman erityselimen, kautta elimistö puhdistautuu: hikoilun mukana ja – valitettavasti myös näppylöimällä. Mikäli ravinnosta ei tule tarpeeksi mineraaleja, keho joutuu käyttämään luiden ja kudosten mineraaleja happojen neutralointiin ja tämä saattaa näkyy haurautena hiuksissa, hampaissa, ihossa, kynsissä, luustossa (osteoporoosi).
Jos keho ei pysty poistamaan kaikkia kuona-aineita; keho varastoi ne rasvakudokseen, sidekudoksiin, niveliin, rustoihin, verisuoniin, sisäelimiin ja soluväliaineeseen. Länsimaisen elintavan sanotaan kerryttävän koko ajan kehon happamuutta. Jossain julkaisuissa on jopa väitetty, että noin neljänkymmenen ikävuoden tienoilla kehon varastot ovat täyttyneet, ja liiasta happamoitumisesta ja vierasaineista kehossa alkaa tulla mm. seuraavia oireita. Kehoon kertyy helpommin rasvaa, koska keho tarvitsee paikkoja, johon voi kertyvät kuona-aineet sijoittaa. Aineenvaihdunta hidastuu. Nestettä kerääntyy, tulee turvotuksia. Unen laatu heikkenee. Migreeni, päänsärky, astma, reuma, nivelkivut, verenkierto-ongelmat lisääntyvät. Iho oireilee: näppyilee, tulehtuu. Tulee kiputiloja. Vastustuskyky laskee ja hiivat, bakteerit sekä loiset viihtyvät happamassa elimistössä.

Huolehdi oman kehosi ”hyvänolon järjestelmien” toiminnasta = omasta jaksamisestasi:

  •  Juo tarpeeksi alkalisoitua vettänautintoKatin
  • Lisää liikuntaa
  • Huolehdi unesi määrästä ja laadusta
  • Pura stressi pois/opettele rentoutumaan
  • Vähennä kofeiinia, alkoholia, mustaa teetä
  • Vältä/vähennä valkoisen sokerin käyttöä
  • Auta kehoa puhdistustyössään: Infrapunapussi/sauna, lifedetox hoidot, andulaatio, kellunta
  • Ole positiivinen ja nauti elämästä

Kun kehosi ”hyvänolon järjestelmät” ovat tasapainossa, saavutat helpommin ihannepainon, vahvan vastustuskyvyn ja optimaalisen energiatason.

Tallenna

Tallenna